ΜΑΝΔΡΕΣ

Οι κάτοικοι των Μανδρών είναι πρόσφυγες από την κωμόπολη Μανδρίτσα της Ανατολικής Ρωμυλίας (Βόρεια Θράκη). Οι πρόγονοι τους ήταν Αρβανίτες, με έντονη εθνική Ελληνική συνείδηση και συμμετοχή στους αγώνες του έθνους. Κατά την παράδοση, αλλά και σύμφωνα με την άποψη ορισμένων ιστορικών (Α.Βακαλόπουλος, Α. Μαικίδης), η καταγωγή τους ήταν από την περιοχή της Κορυτσάς (Βιθκούκι) και την περιοχή του Σουλίου.
Το χωριό Μάνδρες βρίσκεται 17 χιλιόμετρα νότια του Κιλκίς και 32 βόρεια της Θεσσαλονίκης, επί της παλαιάς Εθνικής οδού Θεσσαλονίκης - Κιλκίς. Διοικητικά ανήκει στον Δήμο Γαλλικού .Είναι χτισμένο σε υψόμετρο 100 μέτρων και βρίσκεται κοντά στο Γαλλικό ποταμό. Στις 19 Ιουνίου 1913 στη Μάχη του Κιλκίς εδώ συνάντησαν την πρώτη βουλγαρική αντίσταση οι Ελληνικές δυνάμεις που βάδιζαν προς το Κιλκίς.Το χωριό χτίστηκε το 1914 πάνω στα ερείπια του κατεστραμμένου χωριού Αμπάρκιοϊ. Στην ίδια περιοχή υπήρχε κατά την Ρωμαϊκή περίοδο οικισμός. Στις Μάνδρες δραστηριοποιούνται δύο σύλλογοι: ο Πολιτιστικός Σύλλογος Μανδρών, ο οποίος διατηρεί χορευτικά τμήματα, τράπεζα αίματος και Λαογραφική έκθεση. Διοργανώνει, επίσης, πολλές εκδηλώσεις με κορυφαίες το «Σεργιάνι στην Παράδοση» και το «έθιμο του Λαζάρου».· ο Αθλητικός σύλλογος «Μανδραϊκός».Η εκκλησία του Αγίου Δημητρίου με το καμπαναριό της δεσπόζει στην πλαγιά του χωριού. Επίσης, σε δασύλλιο πλησίον του χωριού λειτουργεί και το παρεκκλήσι της Αναστάσεως. Ενώ το κέντρο του οικισμού κοσμεί ένας παραδοσιακός Μύλος.

Παρασκευή 14 Ιανουαρίου 2011

ΨΥΧΟΣΆΒΒΑΤΟ & ΚΥΡΙΑΚΉ ΤΗΣ ΑΠΟ-ΚΡΕΩ


<<ΨΥΧΟΣΑΒΒΑΤΟ>>

Την παραμονή της Κυριακής της Απόκρεω η Εκκλησία μας καλεί σε μιά παγκόσμια ανάμνηση όλων <<των απ' αιώνος κοιμηθέντων ευσεβώς, επ' ελπίδι αναστάσεως, ζωής αιωνίου>>. Για να καταλάβουμε το νόημα, πρέπει να θυμηθούμε ότι ο Χριστιανισμός είναι η θρησκεία της αγάπης. Ο Χριστός δεν άφησε στους μαθητές Του μια διδασκαλίαατομικής σωτηρίας, αλλά την <<καινή εντολή>> του <<αγαπάτε αλλήλους>>.
Η αγάπη, που αποτελεί το θέμα της αυριανής Κυριακής των Απόκρεω, είναι το θεμέλιο και η ουσία της ζωής της Εκκλησίας.
Η προσευχή για τους <<κεκοιμημένους>> είναι μια βασική έκφραση της Εκκλησίας σαν αγάπης. Ζητάμε από το Θεό να θυμηθεί αυτούς που και μεις θυμόμαστε και τους θυμόμαστε ακριβώς γιατί τους αγαπάμε.
Προσευχόμαστε γι' αυτούς τους συναντάμε <<εν Χριστώ>> ο οποίος επειδή είναι Αγάπη, ξεπερνάει το θάνατο. Μέσα στο Χριστό δεν υπάρχουν ζωντανοί και πεθαμένοι γιατί όλοι είναι <<ζώντες εν Αυτώ>>. Αυτός είναι η Ζωή. Αγαπώντας αυτούς που είναι εν Αυτώ, αγαπάμε το Χριστό. Αυτό το Σάββατο λοιπόν πρίν την Κυριακή της Απόκρεω, τελείται η ακολουθία για την ανάμνηση των <<προαπελθόντων>>.(σ.27)

ΚΥΡΙΑΚΗ <<ΤΗΣ ΑΠΟ-ΚΡΕΩ >>

Ονομάζεται Κυριακή της Απόκρεω γιατί στη διάρκεια της εβδομάδας που ακολουθεί αρχίζει μιά περιορισμένη νηστεία* -<<αποχή κρέατος>>- όπως παραγγέλουν τα λειτουργικά βιβλία. Η Εκκλησία αρχίζει να μας <<προσαρμόζει>> στη μεγάλη προσπάθεια που θα απαιτήσει από εμάς επτά μέρες αργότερα. Σταδιακά μας βάζει στο μεγάλο αγώνα, γιατί γνωρίζει την ευπάθειά μας και προβλέπει τη πνευματική μας αδυναμία.
Ευαγγελικό ανάγνωσμα της μέρας είναι η παραβολή του Χριστού για την Τελευταία Κρίση (Ματθ. 25, 31-46).
Οταν ο Χριστός θα έρθει να μας κρίνει ποιό θα είναι το κριτήριό Του; Η παραβολή μας δίνει την απάντηση: η αγάπη. Όχι ένα απλό ανθρωπιστικό ενδιαφέρον, αλλά η συγκεκριμένη και προσωπική αγάπη για τον άνθρωπο, για κάθε ανθρώπινο πρόσωπο με το οποίο ο Θεός με φέρνει σε επαφή στη ζωή μου. (σελ.28)
Η χριστιανική αγάπη είναι η <<δυνατή αδυνατότητα>> να βλέπω το Χριστό στο πρόσωπο κάθε ανθρώπου, οποιοσδήποτε κι αν είναι αυτός, και τον οποίο ο Θεός, μέσα στο αιώνιο και μυστηριώδες σχέδιό Του, έχει αποφασίσει να φέρει στη ζωή μου έστω και για λίγες στιγμές. Να τόν φέρει κοντά μου όχι σαν μια ευκαιρία για <<καλή πράξη>> ή για εξάσκηση της φιλανθρωπίας μου, αλλά σαν αρχή μιας αδιάκοπης συντροφιάς μέσα στον ίδιο το Θεό.
Η αγάπη ξεπερνάει στον <<άλλο>> την εξωτερική του εμφάνιση, την κοινωνική του θέση, την εθνική του καταγωγή, την διανοητική του ικανότητα και φθάνει στην ψυχή του, το αληθινό κομμάτι του Θεού μέσα του. Είναι η υπέροχη ανακάλυψη του <<προσώπου>> στον <<άνθρωπο>>, η ανακαλυψη του συγκεκριμένου και μοναδικού προσώπου μέσα στο σύνολο γενικά. (σελ.29)
Η πραγματική αποστολή της Εκκλησίας είναι να υπενθυμίζει στον άνθρωπο τηνπροσωπική του αγάπη. Όλοι οι άνθρωποι έχουν ανάγκη απ' αυτή τη προσωπική αγάπη, να τους αναγνωρίζεται η μοναδικότητα της ψυχής τους στην οποία αντανακλάται όλη η ομορφιά της δημιουργίας μ' ένα ξεχωριστό τρόπο. Ξέρουμε ότι οι άνθρωποι βρίσκονται στη <<φυλακή>>, είναι <<πεινώντες και διψώντες>> ακριβώς γιατί τους λείπει αυτή η προσωπική αγάπη. Τέλος ξέρουμε ότι είτε αγαπήσαμε είτε αρνηθήκαμε την αγάπη, πρόκειται να κριθούμε, γιατί <<εφ' όσον εποιήσατε ενί τούτων των αδελφών μου των ελαχίστων, εμοί εποιήσατε>> (Ματθ. 25,40) (σελ. 30-31)
_______________
*ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗ: Έτσι λέγεται η Πέμπτη της Κρεατινής εβδομάδας, επειδή την ημέρα αυτή όλα τα σπίτια ψήνουν κρέας ή λειώνουν το λίπος από τα χοιρινά και η τσίκνα είναι διάχυτη παντού - καθ' όσο σε λίγο ξεκινά η νηστεία από το κρέας. (της Απο-κρεω) Πάπυρος τ.58, σελ. 235.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου